Week 53, 2015

Fijne kerstsfeer in Geijsteren.

Het is best begrijpelijk dat mensen vanuit de regio naar Geijsteren komen voor de viering van de Nachtmis. Een volle kerk, mooi versierd en hartelijk verwelkomd door Pastoor Wauben met op het priesterkoor een groot koor dat een belofte inhoudt.

Geert was in goede stemming. Misschien ook wel omdat Monique hem even met een kwinkslag de polsslag had opgenomen. Wie zou daar ook niet rustig van worden. Vijfenzeventig klopjes zo net voor de uitvoering was prima. Met grapjes naar het koor en zelfs naar de kerkgangers haalde hij de spanning uit het koor, zo die er mocht zijn.

Het Kemmerekoor, in nagenoeg voltallige bezetting, was stemmig gekleed in zwart/wit met een zilver tintje voor de dames. Het geheel werd nog eens geaccentueerd door de fraaie traditionele corsage. Hulde voor de dames die dit telkens weer zo goed verzorgen.

Meerdere leden zeiden van te voren dat ze niet zo goed bij stem waren, maar na het inzingen, het “Jul, Jul” vóór de mis in bijna perfect Zweeds en “Midden in de winternacht” waren de stemmen wel los voor de “Musica Sacra” van Jacobs de Haan.
“Candlelight Carol” werd met overtuiging gebracht evenals “What Sweeter Music”.
Dit alles onder begeleiding van Martin Maas, die weer in geweldige vorm was. Mooi om te horen hoe hij ’n eenvoudig lied met geweldige improvisaties kan begeleiden.

Het koor kan terug zien op een prima uitvoering. Er werd geconcentreerd gezongen en de boodschap van Heer ontferm U in het Kyrie, Gloria in Excelsis Dei, het Sanctus en het Benedictus met ’t jubelende Hosanna en het Lam Gods met Dona nobis pacem, werd met overtuiging aan de kerkgangers overgebracht.

Het “Stille nacht”, ingetogen gezongen tijdens de communie, paste zo mooi in de sfeer van deze nachtmis. De knikjes van Geert en zijn gezichtsuitdrukking op ’t einde van elk stuk waren een duidelijk signaal.

Pastoor Wauben inspirerende leidsman, benadrukte de kerstsfeer met welgekozen dankwoorden aan allen die deze dienst op welke manier dan ook mogelijk maakten.

Een passende afsluiting met het lied “Eer zij God in onze dagen” deed de mensen met een warm kerstgevoel huiswaarts keren. De wens: “Zalig Kerstfeest”, uitgesproken naar elkaar en een met welgemeende handdruk bekrachtigd, maakte deze avond tot een waardevolle herinnering en het begin van Kerstmis 2015.

Tot maandag bij de wafelverkoop.