Dirigent

Biografie: Geert Verhallen (1965)

Na zijn eerste orgellessen op 9-jarige leeftijd van zijn oom Gerry Weemen en Jan de Laat volgde Geert een opleiding tot organist en pianist bij Bert Matter en Wim Hendrickx aan het conservatorium in Arnhem. Hier leerde hij ook de grondbeginselen van het dirigentschap.

Sinds het afstuderen in 1990 zijn de werkzaamheden zeer divers, met één gemeenschappelijke noemer: het overdragen van een visie op muziek. Als dirigent van koren in verschillende samen- en doelstellingen is hij langer dan 25 jaar werkzaam in het gebied van Nijmegen tot Sevenum. Inmiddels was hij verantwoordelijk voor het slagen van diverse operaconcerten, klassieke concerten en concerten met een lichtere inhoud als musicals en popmuziek. Ook werkt hij veel samen met andere professionals om gezamenlijk amateurs op een hoger muzikaal plan te brengen.
Naast zijn lespraktijk als privé muziekonderwijzer geeft Geert orgelconcerten, zowel solo als in combinatie met koor, en speelt als organist tijdens erediensten.

Geert is ook actief in muziekhistorisch archiefonderzoek in de regio Oostbrabant, hij was o.a. nauw betrokken bij de heruitgave en heruitvoering van de missen van de Reekse componist W.J. Smits (1797-1856).

Het meewerken aan CD-opnames, het begeleiden van diverse solistenconcoursen, het begeleiden van diverse zangers en zangeressen, allerlei projecten met fanfares, een symfonieorkest en andere gezelschappen behoren ook tot zijn dagelijks werk.

Als laatste noemen we zijn liefhebberij en passie: het componeren. Als lid van de Brabantse componistenvereniging heeft hij een aantal werken geschreven, waaronder enkele grote werken als een requiem en meerdere missen, en enkele kleinere werken voor verschillende bezettingen. Enkele van deze werken zijn inmiddels internationaal uitgevoerd, bijvoorbeeld in Duitsland, België en de Verenigde Staten.